عوارض تزریق ژل های غیر اصلی

عوارض تزریق ژل غیر اصلی

در دهه گذشته، میل به داشتن صورت های حجیم ‌تر و زیباتر با سرعتی تصاعدی افزایش یافته است. در نتیجه، تعداد زیادی از جراحان زیبایی و کلینیک ‌های زیبایی با استفاده از پر کننده ها به مراجعین خود در زمینه جوان سازی و زیبا سازی کمک می نمایند. نتایج حاصل از این تکنیک به نوع ژل تزریقی و مهارت پزشک بستگی دارد. متاسفانه به دلیل قیمت ارزان برخی از ژل های تزریقی، ممکن است در برخی کلینیک های غیر معتبر از آن ها استفاده گرددکه معایب نامطلوبی بر جای می گذارند. در اینجا آنچه شما باید در مورد برخی از رایج ترین عوارض تزریق ژل های غیر اصلی بدانید آورده شده است. همچنین خواهید دریافت که در صورت استفاده از آن چه کاری می توانید انجام دهید.

ژل های مناسب جهت تزریق:

اکثر برندهای فیلر مورد تایید FDA از جمله: Juvederm، Restylane، Versa، و محصولات RHA از HA ساخته شده اند. اسید هیالورونیک تزریقی (HA) نوعی پرکننده موقت پوست است. این ماده به طور طبیعی در سراسر بدن یافت می شود و بیشترین غلظت آن در مفاصل، چشم ها و پوست است. در پوست اسید هیالورونیک آب را جذب می کند که به پوست اجازه می دهد تا آب بیشتری پیدا کند. یکی از مزایای استفاده از ژل های مرغوب حاوی HA این است که در صورت نارضایتی متقاضی از نتایج حاصل از تزریق، می تواند به پزشک مراجعه نموده و پزشک با تزریق آنزیمی به نام هیالورونیداز آن را حل می‌کند.

ژل های غیر اصلی و نحوه تشخیص آن ها:

ممکن است افراد زیادی وجود داشته باشند که اکنون تزریق ژل را ارائه می دهند، اما همه کسانی که این درمان را انجام می دهند لزوماً مهارت و تجربه لازم برای انجام این روش را با بالاترین استانداردها ندارند. متاسفانه بسیاری از این افراد از ژل های ارزان قیمت و نامرغوب استفاده می نمایند. استفاده از ژل نامرغوب توسط افرادی که تخصص لازم را ندارند موجب خطرات جبران ناپذیری برای بیمار می گردد که برای بهبود عوارض مجبور به انجام عمل جراحی و صرف هزینه های بالا می شود. یکی از علائمی که در هنگام تزریق ژل های غیر اصلی مشاهده می گردد، احساس درد زیاد در هنگام تزریق می باشد. به علاوه پس از تزریق پوست روی ناحیه تحت درمان پوسته پوسته می گردد.

برای تشخیص ژل های نامرغوب باید به موارد زیر توجه نمایید:

قیمت ژل:

امروزه قیمت هر ویال ژل نمی تواند زیر یک میلیون باشد و اگر در جایی قیمت بسیار پایین ذکر شد بدانید که امکان تقلبی بودن آن وجود دارد.

میزان ماندگاری ژل:

میزان ماندگاری ژل های مرغوب دائمی نیست. به این معنا که پس از گذشت مدت زمان مشخصی ژل قابل جذب می شود ولی ژل های نامرغوب غیر قابل جذب هستند و با گذشت زمان عوارض زیادی را از خود نشان می دهند.

بارکد موجود روی محصول:

ژل های تقلبی دارای تاییدیه FDA و وزارت بهداشت نیستند. باید از ژل هایی استفاده کنید که دارای بارکد وزارت بهداشت باشند.

حجم ژل موجود در ویال:

ویال هایی که دارای حجم بالای ژل می باشند تقلبی هستند. ژل های مرغوب معمولا در ویال هایی با حجم یک الی دو سی سی می باشند.

رایج ترین عوارض تزریق ژل تقلبی:

کبودی:

کبودی یکی از شایع ترین عارضه هایی است که وقتی پرکننده ها تقلبی باشند رخ می دهد. این فرایند زمانی اتفاق می‌افتد که تزریق ژل تقلبی توسط افرادی انجام میگیرد که تخصص لازم را ندارند. بر اثر تزریق آن ها سوزن به طور تصادفی رگ ‌های خونی بزرگ ‌تری را در ناحیه تحت درمان سوراخ می کند. کبودی جزئی بعد از تزریق طبیعی است، اما اگر درجه قابل توجهی از کبودی دارید، ممکن است ارائه دهنده شما مهارت یا تخصص لازم را نداشته است.

هماتوم و تخریب بافت:

در برخی موارد ممکن است ژل غیر اصلی به درون رگ خونی تزریق شود که باعت ایجاد هماتوم ایجاد می شود. این امر موجب تشکیل توده سفت در زیر پوست می شود. این توده به طور بالقوه می تواند عفونی شود و باعث آسیب به بافت و اعصاب اطراف شود.

برآمدگی و ناهمواری:

پوست ناهموار و برآمده از نشانه های رایج پرکننده های نامرغوب است. یکی از دلایل ناهمواری ایجاد شده ویسکوزیته بالای ژل نامرغوب می باشد. همچنین اگر تکنیک استفاده شده توسط ارائه دهنده نادرست باشد و او از تخصص لازم برخوردار نباشد ناهمواری در ناحیه تحت درمان ایجاد می شود. در برخی موارد، برآمدگی می تواند در نتیجه یک واکنش آلرژیک ایجاد شود.

نکروز بافت:

این جدی ترین عارضه ناشی از تزریق ژل غیر اصل است و منجر به مرگ بافت می گردد. نکروز معمولاً در اثر انسداد رگ خونی ایجاد می‌شود و این امر مانع از رسیدن خون حیاتی اکسیژن و مواد مغذی به بافت ‌ها می ‌شود. نکروز با علائمی از جمله درد شدید و سفید شدن یا تغییر رنگ بنفش بافت ظاهر می شود. درمان فوری برای جلوگیری از ایجاد اسکار و تغییر شکل دائمی ضروری است.

ایجاد التهاب و آلرژی:

ژل های اصلی معمولا از ترکیباتی تهیه می گردند که زیست سازگار باشند و تهدیدی برای سیستم ایمنی محسوب نگردند. اما ژل های نامرغوب دارای ترکیباتی هستند که بدن آن ها را به عنوان ماده خارجی می شناسد و منجر به پاسخ ایمنی و التهاب می گردد و بدن به دنبال رد آن ها می باشد. این امر می تواند عوارض جدی و خطرناکی را ایجاد کند که تنها راه درمان آن خروج ژل نامرغوب است.

مهاجرت ژل:

ژل های نامرغوب پس از تزریق در اطراف خود کپسول ایجاد نمی کنند، همین امر موجب مهاجرت ژل به اطراف ناحیه تزریق شده می گردد و ظاهر ناخوشایندی ایجاد می نماید.

آیا می توانید ژل های غیر اصلی را خارج کنید؟

یکی دیگر از مشکلات ژل های نامرغوب نحوه خارج سازی آن ها است. ژل های اصل معمولا بر پایه HA هستند و از طریق آنزیم به راحتی حل شده و جذب می گردند. اما ژل های نامرغوب مانند ژل پاژ با استفاده از آنزیم تجزیه نمی گردد و برای تخلیه نیاز به جراحی دارد. برای این کار باید از یک جراح زیبایی با تجربه که در جراحی اصلاحی تجربه دارد کمک بگیرید. برای اینکار پزشک بعد از سونوگرافی و تشخیص دقیق میزان ژل غیر اصلی، ناحیه مورد نظر را مشخص کرده و پس از بیهوشی بیمار با ایجاد شیارهای نازک به اندازه 2 میلی متر، با حرکت دست و فشردن ناحیه حاوی ژل آن را خارج می سازد. متاسفانه امکان خارج سازی کامل ژل نامرغوب در یک جلسه وجود ندارد و باید طی چندین جلسه انجام گیرد. همچنین پس از خارج سازی ژل تقلبی بیمار دیگر مجاز به تزریق ژل های حاوی HA در این منطقه نمی باشد، چرا که امکان دارد کمی از ژل باقی مانده باشد.

چگونه از تزریق ژل های غیر اصل جلوگیری کنیم؟

بهترین راه برای جلوگیری از تزریق ژل نامرغوب این است که مطمئن شوید که یک جراح زیبایی آموزش دیده، با تجربه و معتبر را برای انجام درمان خود انتخاب کرده اید. قبل از برنامه ریزی قرار ملاقات خود، تحقیق کنید و دریابید که سالانه چند فیلر لب انجام می دهند و بیماران گذشته در مورد آنها چه می گویند. هنگامی که شما مشاوره خود را انجام می دهید، جراح شما باید خوشحال باشد که عکس های قبل و بعد از کار خود را به شما نشان دهد تا بتوانید درست تصمیم بگیرید. قطعا با مراجعه به یک پزشک متخصص و با تجربه می توانید مطمین باشید که از ژل غیر اصل برای تزریق استفاده نمی گردد.

سوالات متداول

برای استفاده از خدمات کلینیک بهروز می توانید با شماره تلفن های ما تماس بگیرید و یا فرم دریافت نوبت را در سایت پر کنید.

بله در قسمت مشاوره آنلاین می توانید از پزشک مورد نظر سوال بپرسید. همچنین از طریق تماس با کارشناسان کلینیک بهروز و یا ارسال پیام به واتساپ ما می توانید برای مشاوره غیر حضوری هماهنگ کنید.