دمودکس چیست؟

پوست انسان‌ها میزبان موجودات میکروسکوپی مختلفی همچون دمودکس‌ها است. دمودکس‌ها موجودات میکروسکوپی بسیار ریزی بوده که اغلب در فولیکول مو و غدد چربی یافت می‌شوند. این موجودات جثه بسیار ریزی داشته و معمولا قابل دید با چشم نیستند. تجمع دمودکس‌ها بر روی یک ناحیه می‌تواند منجر به پیدایش اختلالات و مشکلات پوست و مو شود. بنابراین اگر شما نیز با جوش و آکنه بر سطح پوست، چین‌وچروک زودرس، خارش پوست، ریزش و کم‌پشت و نازک شدن مو دست‌وپنجه نرم می‌کنید، ممکن است که به انگل دمودکس مبتلا شده باشید. به‌همین منظور در این مطلب قصد داریم به شناخت بیشتر این بیماری و علائم و راه‌های درمان دمودکس بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

معرفی کامل انگل دمودکس

انگل دمودکس ازجمله موجودات میکروسکوپی ریزی بوده که از هزاران سال قبل در بدن انسان وجود داشته است. این انگل‌ها از سلول‌های مرده پوست تغذیه نموده و در تمام قسمت‌های بدن زندگی می‌کنند. در واقع در هر محلی که مویی روییده باشد، امکان وجود انگل دمودکس وجود دارد. دمودکس‌ها با روشن شدن هوا به استراحت پرداخته و با تاریک شدن هوا فعالیت خود را ادامه می‌دهند.
همچنین این انگل پس‌ از جفت‌گیری روی پوست بدن و به مدت 12 ساعت تخم‌گذاری می‌کند و در هر مرحله تخم‌گذاری حدود 50 الی 60 تخم را درون فولیکول‌های مو یا غدد چربی باقی خواهد گذاشت. جالب است بدانید که این نوع از انگل در حالت طبیعی بر روی پوست افراد وجود داشته و مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ اما درصورتی‌که میزان آن افزایش یابد، درنهایت می‌تواند به اختلالات پوست و مو بی‌انجامد.
این انگل به‌شدت قابل انتقال بوده و در مدت زمان کوتاهی منتقل می‌شود. بنابراین استخرها، باشگاه‌های ورزشی و آرایشگاه‌ها از جمله مکان‌هایی بوده که انتشار انگل دمودکس در آن‌ها به‌وفور اتفاق می‌افتد. همچنین این انگل از طریق حوله، روبالشی، برس مو، شانه و تماس پوستی نیز به سهولت انتقال خواهد یافت.
البته توجه داشته باشید که این انگل می‌تواند نقاطی به غیر از پوست صورت و موی سر را نیز آلوده نماید. به‌طور مثال پوست ناحیه قفسه سینه، مژه‌ها، گردن، باسن و حتی اطراف آلت تناسلی از دیگر نواحی هستند که انگل دمودکس در آن‌ها مشاهده می‌شود. همچنین احتمال بروز این انگل در افرادی که بیش‌ از سایرین به خاک یا حیوانات مختلف در ارتباط هستند، بیشتر است. برخی دیگر از اصلی‌ترین گروه‌هایی که بیشتر در معرض این انگل قرار دارند، شامل موارد زیر است.
◽ افراد دارای بیماری‌های نقص سیستم ایمنی مانند ایدز
◽ افراد میانسال
◽ افراد دارای پوست‌های چرب
◽ افراد دارای پوست ضعیف و نازک

انواع انگل دمودکس

انگل‌های دمودکس با چشم به‌راحتی قابل رویت نبوده؛ اما دارای انواع مختلفی هستند. به‌طورکلی از بین انواع انگل دمودکس تنها دو گونه از آن‌ها در پوست انسان زندگی می‌کنند که در ادامه به معرفی هریک از آن‌ها خواهیم پرداخت.

دمودکس فولیکولاروم

دمودکس فولیکولاروم برخلاف نوع دیگر از این انگل بیشتر روی پوست مشاهده شده و بر روی فولیکول مو موجود بر روی پوست زندگی می‌کند. بنابراین این انگل بیشتر در اطراف چشم‌ها و روی مژه‌ها دیده می‌شود. وجود این نوع انگل در مقیاس بزرگ‌تر می‌تواند باعث تحریک پوست شده و درنتیجه مشکلات پوستی را به‌همراه داشته باشد. همچنین درصورتی‌که دمودکس درمان نشود، منجر به بروز علائم مشابه روزاسه شده و درنهایت سبب التهاب، آکنه شدید و… خواهد شد. دمودکس فولیکولاروم بیشتر در بین مردان دیده شده و رده سنی 20 تا 30 سال را بیشتر از باقی افراد درگیر می‌کند. از جمله علائم وجود انگل دمودکس فولیکولاروم می‌توان به خارش، زبر و خشن و پوسته شدن پوست و همچنین قرمزی، حساسیت، سوزش، اگزما و… اشاره نمود.

دمودکس برویس

یکی دیگر از انواع دمودکس که بسیار شبیه دمودکس فولیکولاروم بوده و در غدد سباسه یا چربی یافت می‌شود، دمودکس برویس است. علائم این بیماری نیز مانند نوع فولیکولاروم به‌صورت قرمزی و التهابات پوستی، احساس سوزش و پوسته شدن پوست بروز می‌یابد. همچنین درصورتی‌که این نوع دمودکس روی پوست بدن وجود داشته باشد، باعث وخیم شدن بیماری‌های پوستی دیگر همچون اگزما خواهد شد. دمودکس برویس معمولا از طریق تماس با فرد آلوده منتقل می‌شود و امکان انتقال آن در سالمندان بیشتر است.

روش تشخیص دموکس

تشخیص انگل دمودکس در بدن تا زمانی‌که عوارض و علائم به‌خصوصی را برای فرد ایجاد نکند، امری ضروری محسوب نشده؛ اما به‌طورکلی افراد پس‌ از مشاهده علائم این بیماری می‌توانند برای انجام آزمایش و تست دمودکس به کلینیک‌های معتبر مراجعه کنند. این انگل جزو انگل‌های میکروسکوپی بوده که نمی‌توان آن را با چشم غیر مسلح تشخیص داد. بنابراین بهترین و اصلی‌ترین روش تشخیص دمودکس استفاده از میکروسکوپ است. به‌همین منظور پزشک متخصص نمونه کوچکی از پوست سر یا ناحیه مشکوک به انگل را برداشت کرده و با ارسال آن به آزمایشگاه های تخصصی احتمال ابتلا به انگل دموکس را بررسی می‌نماید. البته توجه داشته باشید که برای انجام تست دموکس نیاز به مهیا نمودن شرایط زیر است.
◽ عدم استفاده از لوازم آرایش در روز انجام تست
◽ انجام تست دمودکس حدود 1 هفته الی 10 روز پس‌ از پاک‌سازی صورت
◽ عدم شستشوی سر و گردن با مواد شوینده 48 ساعت پیش‌ از انجام تست
◽ عدم مصرف آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی و موضعی 72 ساعت الی 1 هفته پیش ‌از انجام آزمایش دمودکس

نحوه درمان انگل دمودکس

پس ‌از تشخیص وجود انگل دموکس پوستی توسط پزشک حال باید برای درمان این بیماری اقدامات لازم را انجام داد. در بیشتر موارد انگل دموکس را می‌توان در خانه درمان نمود؛ اما اگر درمان‌های خانگی موثر نبودند، فرد باید برای درمان‌های پزشکی اقدام کند؛ چراکه ممکن است نیاز به دارو و درمان‌های تخصصی باشد. در صورت تشدید آثار منفی انگل دموکس پزشک ابتدا داروهای خوراکی را برای بیمار تجویز می‌کند.
طول درمان این انگل متناسب با شدت و علائم آن متفاوت بوده و حدود 3 الی 4 ماه زمان می‌برد. امروز پزشکان از انواع روش‌های شیمیایی برای درمان انگل دموکس استفاده می‌کنند. البته این روش زمانی تجویز می‌شود که تعداد زیادی انگل بر روی پوست فرد وجود داشته باشد. درنهایت پزشک از مواردی همچون پرمترین، مترونیدازول، کرم بنزیل، مواد حاوی گوگرد، کرم‌های حاوی اسید سالیسیلیک و کروتامیتون برای درمان عوارض منفی انگل دمودکس بهره می‌گیرد.
همچنین در حال حاضر در بسیاری از کلینیک‌ها از لیزر PDL برای درمان انگل دموکس استفاده می‌شود که یکی از روش‌های نوین و جدید در زمینه درمان این انگل است. با این‌ حال برخی عوامل همچون جوش‌های صورت، آکنه و التهابات پوستی نقش بسیار موثری در بازگشت انگل دموکس ایفا می‌کنند. بنابراین همزمان با درمان دموکس باید موارد زیر را نیز کنترل و درمان نمایید.
◽ بیمار در حین درمان انگل دموکس باید از غذاهای ارگانیک، سبزی، گوشت سفید و میوه‌ها استفاده کند. همچنین ورزش کردن و کاهش استرس نیز در بهبود هرچه سریع‌تر این بیماری تاثیر قابل‌توجهی دارد.
◽ کنترل چربی پوست و مو در حین درمان انگل دمودکس از اهمیت بالایی برخوردار بوده؛ چراکه این انگل از چربی تغذیه می‌کند.
◽ شستشوی به‌موقع ملحفه‌ها و روبالشتی و عدم استفاده از وسایل شخصی دیگران یکی دیگر از مهم‌ترین نکات حین درمان این انگل به‌شمار می‌آید.

سخن پایانی

در بسیاری از مواقع وجود انگل دمودکس در بدن بدون ایجاد آسیب جدی بوده و عوارضی را به‌همراه نخواهد داشت؛ اما در شرایطی ممکن است وجود این انگل با بروز علائم آزاردهنده‌ای همراه باشد که پیشنهاد می‌شود فرد مبتلا هرچه سریع‌تر به‌منظور تشخیص قطعی و درمان این انگل به پزشک متخصص مراجعه نماید. یکی از مجموعه‌های معتبر در زمینه تشخیص و درمان انگل دمودکس که طی سال‌های اخیر به‌طور تخصصی تحقیق و فعالیت نموده، کلینیک دکتر بهروز باریک بین است. این مجموعه با بهره‌مندی از پزشکانی مجرب به همراه دانش به‌روز آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان در طیف گسترده‌ای از خدمات درمانی و زیبایی است. همچنین اگر در خصوص خدمات کلینیک بهروز سوالاتی دارید، می‌توانید از اطلاعات زیر بهره بگیرید.

شماره تماس بهروز کلینیک:

021-22573274

021-22764023

021-22764021

021-22575757

021-22571684

تعیین وقت تخلیه ژل پاژ:

09128434077

آدرس بهروز کلینیک:

تهران، منطقه ۴، پاسداران، بوستان نهم، روبروي بيمارستان لبافي نژاد، پلاك ١١٨، خیابان بوستان نهم (جعفری)، کلینیک بهروز

ساعات کاری: شنبه تا پنج شنبه 9 صبح لغایت 19

سوالات متداول

خارش، جوش، آکنه، عفونت‌های پوستی، کم‌پشت و نازک شدن مو، پیری زودرس پوست، جوش‌های سرسیاه، تغییر رنگ پوست، کک و مک و ریزش مو ازجمله بارزترین علائم وجود این انگل در بدن محسوب می‌شوند.

سیستم ایمنی ضعیف، عفونت‌های پوستی، التهاب پوستی و رزاسه باعث تشدید و گسترش آلودگی در اثر دمودکس خواهند شد.

استفاده از وسایل شخصی دیگران مانند لباس، حوله، برس، لوازم آرایش و استفاده از اماکن عمومی آلوده مانند استخر، باشگاه و آرایشگاه از جمله مهم‌ترین راه‌های انتقال انگل دمودکس محسوب می‌شوند.