درمان اسکار

اسکار زخم، بخیه و سوختگی یک بخش طبیعی از فرآیند بازسازی پوست بوده؛ اما با این‌ حال در بسیاری از مواقع ظاهر نامطلوب آن می‌تواند بر اعتمادبه‌نفس افراد تاثیر بگذارد. با توجه به اینکه اسکارها انواع مختلفی دارند، در حال حاضر روش‌های مختلفی برای درمان آن‌ها به وجود آمده‌اند که اثربخشی مناسبی دارند و می‌توانند به شیوه‌ای موثر اسکارها را درمان کنند. امروزه با استفاده از برخی روش‌های درمانی و کلینیکی می‌توان تا حد زیادی جراحات و اسکارهای ایجاد شده بر روی پوست افراد را مهار نمود. درواقع این روش‌ها می‌توانند ظاهر جراحت پوستی را بهبود بخشیده و زیبایی را به پوست بازگردانند. اگر شما نیز می‌خواهید با انواع روش‌های درمان اسکار و مناسب‌ترین نوع آن آشنا شوید، تا انتها این مقاله از مجله کلینیک دکتر بهروز با ما همراه باشید.

انواع اسکار

اسکار زمانی ایجاد می‌شود که لایه عمیقی از پوست به‌طور کامل آسیب ببیند. برخی اختلالات پوستی مانند آکنه یا تصادف، سوختگی، بیماری و عمل جراحی ممکن است منجر به ایجاد اسکار و آسیب‌دیدگی پوست شوند. پوست پس از هرگونه آسیب‌دیدگی، شروع به ترمیم خود می‌کند و یک لایه بافت جدید را تولید می‌نماید؛ اما این بافت با ساختار نواحی اطراف متفاوت است. در بسیاری از مواقع پوست به‌درستی ترمیم نشده و قدرت کافی را برای بهبود اسکار ندارد. درنتیجه ضایعاتی به شکل اسکار و گاها فرورفتگی‌های عمیقی روی پوست پدید می‌آیند که ظاهر ناخوشایندی دارند. لازم به ذکر است برخی اسکارها سریع‌تر از برخی دیگر بهبود می‌یابند؛ اما به‌طورکلی نوع اسکاری که روی پوست ایجاد می‌شود به عوامل زیر وابسته است.
◽ پوست ممکن است در برخی از نقاط بدن ضخیم‌تر و در برخی نقاط نازک‌تر باشد. بنابراین محل آسیب دیدگی در ایجاد اسکار تاثیر قابل‌توجهی دارد.
◽ برخی از انواع اسکارها در خانواده به‌صورت ارثی شایع هستند و نوع پوست طبیعی شخص در میزان اسکار پس‌ از زخم تاثیر می‌گذارد.
◽ آسیب‌های پوستی همچون سوختگی و جراحی در ایجاد هریک از انواع اسکار موثر هستند.

روش های درمان اسکار

در دنیای امروز روش‌های متفاوتی برای درمان اسکار وجود دارد که پزشک متناسب با نوع اسکار و پوست، شرایط بیمار و… یکی از این روش‌ها یا در برخی مواقع ترکیبی از چند روش درمانی را برای بیمار برمی‌گزیند. به‌همین منظور در ادامه به معرفی برخی از متداول‌ترین روش‌های درمان اسکار خواهیم پرداخت.

سابسیژن

در روش درمانی سابسیژن فرورفتگی پوست در ناحیه اسکار ترمیم شده و هم‌سطح با قسمت‌های دیگر پوست خواهد شد. درواقع سابسیژن یکی از روش‌های بسیار موثر برای درمان اسکارهای فرورفته محسوب می‌شود که با قطع اتصالات زیر اسکار موجب می‌شود پوست به سطح زیرین کشیده شده و چاله و فرورفتگی‌های پوست ترمیم شوند. این روش کاملا بدون درد بوده و با کمترین عوارض برای افراد انجام خواهد شد.

میکرونیدلینگ

یکی از روش‌های بسیار ایمن در عرصه زیبایی که برای گروه‌های مختلف پوستی نیز کاربرد دارد، میکرونیدلینگ محسوب می‌شود. در میکرونیدلینگ از یک غلتک سوزن‌دار کوچک یا قلم برای درمان اسکار استفاده می‌شود. به‌این‌ترتیب که سوزن‌های مخصوص، پوست بی‌حس شده را می‌شکافند؛ اما به‌طور کامل وارد وارد آن نمی‌شوند. درنتیجه پوست تشویق به کلاژن سازی شده و به رفع اسکار کمک می‌کند. انجام این روش حدود نیم‌ساعت زمان برده؛ اما گاهی اوقات ممکن است تا چند ساعت پس‌ از درمان دچار قرمزی پوست شوید. البته این وضعیت با گذر زمان بهبود پیدا می‌کند و درنهایت شاهد کاهش اثرات اسکار خواهید بود. لازم به ذکر است برای‌ اینکه نتیجه مناسبی از درمان میکرونیدلینگ کسب کنید، به چند جلسه درمان نیاز خواهید داشت.

لیزر CO2 فرکشنال

لیزر فرکشنال یک درمان غیرتهاجمی برای جوان‌سازی پوست و درمان اسکار بوده که طی مدت کوتاهی و بدون ایجاد درد و ناراحتی، نتیجه دلخواه شما را به وجود می‌آورد. با توجه به اینکه لیزر فرکشنال تنها یک لایه سطحی از پوست را درمان می‌کند، پوست سالم در ناحیه درمان شده فرایند بهبودی را طی خواهد کرد. این تکنیک یک روش ایمن و موثر بوده و تمام افراد با هر نوع گروه پوستی می‌توانند از لیزر فرکشنال برای درمان اسکار بهره ببرند. همچنین می‌توان از این دستگاه برای رفع چین‌وچروک، آسیب‌دیدگی پوستی ناشی از نور آفتاب و خطوط صورت نیز استفاده نمود. لیزر فرکشنال در مقایسه با سایر روش‌های درمان اسکار بهبودی سریع‌تری داشته و به‌طور متوسط پس‌ از گذشت 3 الی 10 روز بهبودی کامل را تجربه خواهید کرد.

لایه برداری شیمیایی

یکی دیگر از روش‌های درمان اسکار که باید تنها در کلینیک و توسط پزشک متخصص انجام گیرد، لایه‌برداری شیمیایی است. در این تکنیک از اسیدهای ملایم بر روی پوست استفاده می‌شود تا یک لایه از آن به‌طور کامل نابود شود. در هنگام استفاده از لایه برداری شیمیایی اپیدرم کاملا تخریب شده و لایحه جدیدی ساخته خواهد شد. البته به‌طورکلی پزشکان پس‌ از انجام معاینات لازم از یکی از سه نوع لایه‌برداری سطحی، متوسط و عمیق متناسب با مشکلات پوستی بیمار استفاده می‌کنند که دوران نقاهت هریک از آن‌ها نیز متفاوت خواهد بود. همچنین جالب است بدانید که روش لایه‌برداری شیمیایی علاوه‌بر جای زخم سایر مشکلات پوستی همچون چروک‌های سطحی و لکه‌های ناشی از افزایش سن را نیز از بین می‌برد و با استفاده از آن درنهایت پوستی صاف‌تر و جوان‌تر خواهید داشت. به یاد داشته باشید که لایه‌برداری شیمیایی روشی محبوب برای بهبود اسکار صورت بوده و استفاده از آن بسیار متداول است؛ اما حتما برای انجام این کار به مجموعه‌ای معتبر و ماهر مراجعه کنید.

میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن ازجمله موثرترین و پرطرفدارترین روش‌های درمان اسکار صورت بوده که امروزه در انواع کلینیک‌ها و مجموعه‌های معتبر از آن برای درمان لک‌های صورت و انواع اسکار استفاده می‌شود. در واقع میکرودرم دستگاه به‌خصوصی بوده که با فشار تنظیم شده و با سطح پوست در تماس است. پزشک با استفاده از ابزاری مخصوص لایه بیرونی پوست را برداشته و آن را تحریک به تولید بیشتر کلاژن می‌کند. این روش حتی برای اسکارهای عمیق و قدیمی نیز مناسب بوده و تا حد زیادی به بهبود آن‌ها کمک می‌کند.

نکات مراقبتی پس‌ از درمان اسکار

پس‌ از درمان اسکار پزشک با شما نکاتی را در ارتباط با مراقبت از پوست در میان خواهد گذاشت. توجه داشته باشید که این مرحله به نوع روش درمانی انجام‌شده و نیازهای پوستی شما وابسته خواهد بود؛ اما به‌طورکلی در ادامه به برخی از مهم‌ترین نکات کلیدی که پس‌ از درمان اسکار باید آن‌ها را رعایت کنید، خواهیم پرداخت.
◽ صورت خود را به‌آرامی و ملایمت تمیز کنید و از استفاده از اسکراب و لایه بردارهای فیزیکی و شیمیایی خودداری کنید. تنها لازم است که اجازه دهید پوستتان به‌طور طبیعی به ترمیم خود بپردازد.
◽ از پوستتان در برابر نور آفتاب با استفاده از وسایل محافظتی و کرم ضدآفتاب مراقبت نمایید. همچنین تا بازه زمانی تعیین‌شده توسط پزشک، از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب جدا خودداری نمایید. اگر مجبور هستید که بیرون بروید، توصیه می‌کنیم از کرم ضدآفتاب به‌همراه لباس و کلاه مناسب کمک بگیرید.
◽ تا چند روز پس‌ از درمان از استفاده از محصولات حاوی ویتامین سی، گلیکولیک اسید و رتینوئید خودداری و تنها محصولات تجویزشده توسط پزشک را مصرف نمایید.
◽ از استفاده از لوازم آرایش در ناحیه در درمان شده خودداری کنید؛ چرا که پوست شما پس‌ از درمان باید خود را بازسازی و ترمیم کند.

سخن پایانی

همان‌طورکه دیدید درمان اسکار با استفاده از روش‌های مختلفی امکان‌پذیر بوده؛ اما انتخاب نوع درمان اسکار بر میزان درگیری پوست، وضعیت جسمی و بودجه شما وابسته است. بنابراین بهتر است پیش‌ از هرگونه تصمیم‌گیری در ارتباط با درمان حتما با پزشک خود مشورت کنید؛ اما فراموش نکنید که بسیاری از اسکارها دائمی بوده و هرگز به‌صورت کامل از بین نخواهند رفت. البته شما می‌توانید با بهره‌گیری از یک روش درمانی مناسب تا حد زیادی برای بهبودی آن‌ها قدم بردارید. اگر می‌خواهید برای درمان اسکار پوست خود به یک مجموعه معتبر و باتجربه مراجعه فرمایید، کلینیک دکتر بهروز باریک‌ بین آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان است. شما می‌توانید با مراجعه به این مجموعه بهترین درمان پوستی خود را آغاز و با موفقیت پیگیری کنید. همچنین برای دریافت نوبت و مراجعه به کلینیک توصیه می‌کنیم از اطلاعات زیر استفاده نمایید.

شماره تماس بهروز کلینیک:

021-22573274

021-22764023

021-22764021

021-22575757

021-22571684

تعیین وقت تخلیه ژل پاژ:

09128434077

آدرس بهروز کلینیک:

تهران، منطقه ۴، پاسداران، بوستان نهم، روبروي بيمارستان لبافي نژاد، پلاك ١١٨، خیابان بوستان نهم (جعفری)، کلینیک بهروز

ساعات کاری: شنبه تا پنج شنبه 9 صبح لغایت 19

سوالات متداول

افرادی که جای زخم‌هایشان گود شده یا فرم نواحی اطراف خود را تغییر داده باشد و همچنین کسانی که اسکار پوستشان دارای اندازه بیش‌ از 2 میلی‌متر باشد، کاندیدا مناسبی برای درمان اسکار خواهند بود.

به‌طورکلی انتخاب بهترین نوع درمان اسکار به عوامل متعددی همچون وضعیت پوستی، وضعیت جسمی و بودجه شما بستگی خواهد داشت.

استفاده از ضدآفتاب با SPF بالاتر از 30 و مراقبت صحیح از زخم و بریدگی‌های ایجاد شده روی پوست می‌توانند از بروز اسکار جلوگیری کنند.