تخلیه کیست

کیست در واقع کیسه‌هایی هستند که در پوست یا نواحی دیگر بدن ظاهر شده و دارای انواع مختلفی هستند. درواقع کیست‌ها به دلایل متفاوتی در بدن بروز می‌یابند. برخی از آن‌ها به دلایل هورمونی و برخی دیگر از کیست‌ها به‌دلیل انسداد غدد چربی در پوست ایجاد می‌شوند. با توجه به اینکه کیست‌ها انواع گوناگونی دارند، درمان هریک از آن‌ها نیز با دیگری متفاوت بوده و پس‌ از معاینه توسط پزشک متخصص تعیین می‌شود. در این مطلب قصد داریم به معرفی انواع درمان‌های رایج کیست و بهترین روش آن بپردازیم. اگر شما نیز می‌خواهید با انواع کیست و نحوه تخلیه این توده‌ها آشنا شوید، تا انتها با ما همراه باشید.

انواع کیست

کیست‌ها متناسب با علل ایجاد و ناحیه درگیرشده انواع مختلفی دارند. شناسایی دقیق این توده‌ها به تعیین بهترین روش درمان آن‌ها کمک می‌کند. به همین منظور در ادامه به بررسی انواع کیست خواهیم پرداخت.

کیست مویی

کیست مویی یک بیماری شایع پوستی بوده که در صورت عدم درمان ممکن است عفونی شده و انبوه از مایع و چرک گردد. این نوع کیست معمولا پس‌ از بلوغ ظاهر شده و مهم‌ترین عوامل به‌وجودآورنده آن تغییرات هورمونی، رشد مو و نشستن طولانی‌مدت محسوب می‌شود. کیست‌های مویی علائمی همچون ترشح چرک و خون از توده، قرمز و دردناک شدن پوست اطراف کیست، استشمام بوی بد، احساس درد هنگام ایستادن یا نشستن و موهای بیرون‌زده از ضایعه را دارند.

کیست اپیدرموئید

کیست اپیدرموئید در حقیقت ناشی از تجمع کراتین در زیر پوست است. این کیست یک توده کوچک و خوش‌خیم با رشد آهسته بوده که بیشتر روی نواحی صورت، گردن، پشت یا اندام تناسلی دیده می‌شود. ظاهر کیست اپیدرموئید به شکل یک برآمدگی هم‌رنگ با پوست یا قهوه‌ای مایل به زرد و انباشته از ترشحات غلیظ است. همچنین درصورتی‌که این کیست عفونی یا ملتهب شود، تورم، قرمزی و درد را به‌همراه خواهد داشت.

کیست بیکر

کیست بیکر درواقع یک تورم بافتی پر از مایع بوده که باعث پیدایش توده در پشت زانو می‌شود. بروز این کیست ناشی از مشکلات مفصل زانو همچون آرتریت، آسیب غضروف و التهاب ناشی از فشارهای مکرر است. کیست بیکر اغلب نیازی به درمان نداشته و به‌مرور از بین می‌رود. همچنین ازجمله علائم نشان‌دهنده بروز این کیست کبودی زانو و ساق پا، کاهش دامنه حرکتی مفصل، درد خفیف تا شدید مفصل و تورم پشت زانو محسوب می‌شود.

کیست مخاطی

کیست‌های مخاطی برجستگی‌های پر از مایعی بوده که روی لب یا گاها داخل دهان تشکیل می‌شوند. این کیست زمانی به وجود می‌آید که غدد بزاقی دهان در اثر اختلال در غدد مربوطه، گاز گرفتن لب یا ضربه مسدود شود. کیست‌های مخاطی کوچک و نرم بوده و رنگ آن‌ها متمایل به صورتی یا آبی است.

کیست عصبی

کیست‌های عصبی کیسه‌های پر از مایعی بوده که روی ستون فقرات تشکیل می‌شوند. درواقع علل ایجاد این کیست‌ها ناشناخته بوده؛ اما برخی متخصصان این توده‌ها را ناشی از وارد شدن ضربه به کمر در اثر جراحات، فعالیت‌های سنگین یا سقوط از ارتفاع می‌دانند. کیست‌های عصبی اغلب بدون علائم بوده؛ اما در برخی موارد ممکن است باعث درد در ناحیه باسن و کمر یا پا شوند.

گانگلیون

کیست‌هایی که در امتداد تاندون‌ها و مفاصل به ویژه در مچ پا و مچ دست ظاهر می‌شوند، اغلب از نوع گانگلیون هستند. این کیست‌ها معمولا به‌دلیل ضربه یا فرسودگی مفاصل ایجاد شده؛ اما همچنان علت بروز آن‌ها ناشناخته است. کیست‌های گانگلیون یکی از کیست‌های شایع در بین افراد بوده؛ اما به‌طورکلی بی‌ضرر بوده و عوارض خاصی را به‌همراه نخواهند داشت.

انواع روش‌ های برداشت کیست

کیست‌ها در بسیاری از مواقع بی‌ضرر بوده و نیازمند درمان نیستند؛ اما بااین‌حال تمام کیست‌ها باید توسط پزشک متخصص معاینه شوند تا پزشک متناسب با نوع و محل کیست بهترین گزینه درمانی را پیشنهاد دهد. در ادامه به معرفی برخی از متداول‌ترین و بهترین انواع روش‌های برداشت کیست خواهیم پرداخت.

روش تخلیه کیست

در روش تخلیه کیست پزشک متخصص پس‌ از انجام معاینات لازم به‌صورت موضعی ناحیه موردنظر را بی‌حس نموده و کیست را با ایجاد برشی کوچک تخلیه می‌کند. سپس ناحیه‌ای که در آن تخلیه کیست انجام‌شده را پانسمان خواهد نمود. توجه داشته باشید که پانسمان باید به مدت 1 الی 2 روز روی پوست باقی بماند. همچنین زخم ناشی از تخلیه کیست نیز پس‌ از گذشت 1 الی 2 هفته بهبود پیدا خواهد کرد. لازم به ذکر است پزشک به‌منظور جلوگیری از عفونت ممکن است داروهای آنتی‌بیوتیک ویژه‌ای را تجویز نماید.

روش جراحی

در برخی کیست‌ها همچون کیست درموئید یا کیست بیکر جراحی بهترین گزینه برای بیماران محسوب می‌شود. برای انجام این روش پزشک ابتدا ناحیه موردنظر را به‌صورت موضعی بی‌حس نموده و پس‌ از ایجاد برشی کوچک، کیست را خارج می‌کند. البته توجه داشته باشید که برخی کیست‌ها ممکن است پس‌ از جراحی دوباره تشکیل شوند. جراحی کیست در بسیاری از مواقع منجر به بروز جای زخم و اسکار می‌شود که اندازه آن به عوامل متعددی همچون اندازه کیست وابسته است.

روش آسپیراسیون با سوزن ظریف

پزشک در روش آسپیراسیون با سوزن ظریف به‌منظور تخلیه کیست سوزن ظریفی را درون توده وارد می‌کند. کیست پس‌ از تخلیه شدن، به‌مرور بهبود خواهد یافت و کمتر نمایان می‌شود. از روش آسپیراسیون با سوزن ظریف معمولا برای تخلیه کیست‌های پستانی استفاده می‌شود. همچنین این روش در فرآیند نمونه‌برداری و تعیین سرطانی بودن سلول‌های توده نیز به‌کار گرفته می‌شود.

لاپاراسکوپی برداشت کیست

blank
برخی کیست‌ها مانند کیست‌های تخمدانی به روش لاپاراسکوپی برداشته می‌شوند. در این فرآیند پزشک با استفاده از یک تیغ برش‌های کوچکی ایجاد نموده و دوربین مخصوصی به‌نام لاپاراسکوپ را از طریق یکی از برش‌ها درون بدن فرد وارد می‌کند تا کیست را پس‌ از معاینه و مشاهده، خارج نماید. لازم به ذکر است در این روش لاپاراسکوپی به‌دلیل کوچک بودن برش‌ها، تنها جای زخم‌ اندکی باقی می‌ماند.

مراقبت ‌های بعد از تخلیه کیست

پزشک متخصص پس‌ از تخلیه کیست، دستورالعمل‌هایی را به بیمار ارائه می‌کند که می‌تواند در بهبود هرچه سریع‌تر کمک‌کننده باشد. برخی دیگر از توصیه‌های مراقبتی پس‌ از برداشت کیست شامل موارد زیر است.
◽ زخم ناشی از تخلیه کیسه را با یک بانداژ خشک بپوشانید. همچنین با توجه به اینکه ممکن است زخم تا چند روز ترشحات داشته باشد، توصیه می‌کنیم از تعویض بانداژ غافل نشوید.
◽ داروهای آنتی‌بیوتیک خوراکی تجویز شده توسط پزشک را حتی در صورت التیام زخم به‌طور کامل مصرف نمایید.
◽ داروهای مسکن و پمادهای ترمیمی را به شکل تجویزشده توسط پزشک مصرف نمایید.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی انواع کیست و روش‌های تخلیه این توده‌ها پرداختیم. توجه داشته باشید که برای تشخیص کیست و روش درمان مناسب، پزشک ابتدا باید برآمدگی‌ها و پوست اطراف توده‌ها را مورد بررسی قرار دهد تا بهترین روش درمان برای از بین بردن و تخلیه کیست برای بیمار انتخاب شود. بنابراین تلاش برای برداشتن یک کیست در خانه می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری را برای افراد به‌همراه داشته باشد و بهترین کار مراجعه به یک مجموعه معتبر و دریافت توصیه‌های درمانی مناسب است. اگر شما نیز به‌دنبال یک مجموعه مطمئن در زمینه برطرف کردن مشکلات پوستی خود هستید، کلینیک دکتر بهروز باریک‌ بین یکی از مناسب‌ترین گزینه ها برای شما خواهد بود. این مجموعه با بهره‌مندی از پزشکانی ماهر و باتجربه نهایت تلاش خود را به‌کار می‌گیرد تا با استفاده از جدیدترین و بروزترین متدهای دنیا خدمات زیبایی و درمانی دلخواه‌تان را در اختیار شما عزیزان قرار ‌دهد. همچنین برای برقراری ارتباط با مجموعه و دریافت خدمات می‌توانید از اطلاعات زیر بهره بگیرید.

شماره تماس بهروز کلینیک:

021-22573274

021-22764023

021-22764021

021-22575757

021-22571684

تعیین وقت تخلیه ژل پاژ:

09128434077

آدرس بهروز کلینیک:

تهران، منطقه ۴، پاسداران، بوستان نهم، روبروي بيمارستان لبافي نژاد، پلاك ١١٨، خیابان بوستان نهم (جعفری)، کلینیک بهروز

ساعات کاری: شنبه تا پنج شنبه 9 صبح لغایت 19

سوالات متداول

پزشک متخصص پس‌ از معاینات لازم، تعیین دقیق نوع کیست و علل زمینه‌ای آن روش‌های مختلفی را برای درمان و تخلیه توده‌ها پیشنهاد می‌کند که درنهایت بهترین گزین برای بیمار انتخاب خواهد شد.

رعایت بهداشت پوست و مو و تمیز نگه‌داشتن پوست، خودداری از نشستن های طولانی‌مدت و شستن مرتب صورت با یک پاک‌کننده ملایم می‌توانند به جلوگیری از تشکیل کیست کمک کنند.

در صورت بروز هرگونه تغییر پوستی یا دیده شدن تورم و توده، پیشنهاد می‌شود برای تشخیص و درمان عارضه به پزشک مراجعه نمایید.